Info på dansk

Er antaget på følgende Censurerede Udstillinger:


  • Kunstnernes Påskeudstiling 2018 KP18
  • Hillerød Censurerede Forårsudstilling 2018
  • Hvidovre Censurerede Udstilling 2016 HCU16

 

  • Har modtaget Publikumsprisen på Hillerød Censurerede Forårsudstilling 2018.
  • Har udstillet i Danmark, Sverige, Tyskland og Spanien.



Tom Jørgensen (Redaktør på Kunstavisen og kunstanmelder på Jyllandsposten) skriver: 

"Lisbeth Thygesen

Drømme og fabler. Det er de to nøgleord, når man skal beskrive Lisbeth Thygesens billedverden.

Drømmene er hendes egne. Det, vi ser på billederne og de fortællinger, vi kan udlede af dem, har rod i hendes drømme. Drømme, som først fremstår i deres helhed, når det enkelte billede er malet. Der er altså tale om en helt igennem ubevidst proces.

Fabler er fortællinger med dyr i hovedrollerne. Dyr, som har menneskelige egenskaber og udtrykker menneskelige følelser, begreber og livsfilosofier. De to mest kendte fabelfortællere er Æsop og la Fontaine, men Lisbeth Thygesens fabler er dybt personlige og kommer direkte til hende gennem hendes drømme.

Ser man på malerierne, opdager man to ting. For det første har mange af dyrene og væsenerne øjne placeret rundt omkring på kroppen. Her kommer man umiddelbart i tanke om Det Tredje Øje, som er erkendelsens øje i buddhistisk livsfilosofi, hvorfra man både kan se tilbage til fortiden og ind i fremtiden, men vigtigst af alt: gennemskue og erkende livet som lidelse. En nødvendighed for gennem meditation og praksis at få åbnet øjet op. Det Tredje Øje har altså med visdom og erkendelse at gøre.

Den anden ting, vi umiddelbart lægger mærke til er Lisbeth Thygesens landskaber. Dette er den nordiske natur med dybe, mørke skove og med farver præget af at være underlagt årstidens gang.

I dette landskab og dette sceneri ser vi bjørne, ræve, grævlinge og ravne, men også deciderede fantasidyr. Lisbeth Thygesen tager udgangspunkt i det enkelte dyrs karakteristika: den urstærke og ekstremt beskyttende bjørnemor, den smidige og adrætte ræv, den kloge ravn og den sky grævling levende under jorden om dagen og kun kommende frem om natten.

Lisbeth Thygesen maler bjørnen som et symbol på styrke, mod og urokkelighed. Hun kan finde på at plante et spirende lille egetræ dér, hvor hjertet skulle være for at vise, at selv den mest ydmyge og oversete ting kan vokse sig stor, stærk og mægtig. Ikke det eneste eksempel på plante- og blomstersymbolik hos Lisbeth Thygesen. F.eks. kan hun placere nogle smukke lilla gederams i hånden på en grævlingeånd. Gederams, som i blomstersymbolik udtrykker mod, humanitet og beskyttelse svarende godt til grævlingens både bogstavelige og symbolske jordbundethed.

I det hele taget kredser mange af Lisbeth Thygesens malerier om nødvendigheden i både at kunne hvile dybt i sig selv og turde tage springet fremad, opad og indad mod visdom. Om nødvendigheden i at nå frem til en selvindsigt, for først da kan man komme i harmoni med sine omgivelser, med naturen, verden og altet.

Har Lisbeth Thygesens dygtigt udførte malerier rod i personlige erfaringer og personlige drømme, er deres budskab med andre ord universelt og eksistentielt."

Tom Jørgensen

 

                                                                                                                                                                                                               

Artist statement:

Jeg nærer en stor kærlighed til naturen. Jeg er meget fascineret af hvordan naturen kan løfte os, vores humør eller energi. Eller af hvordan mange mennesker nærmest intuitivt ved, at f.eks. en tur i skoven eller til havet kan få tankerne til at falde i hak og humøret til at stige, eller give mere ro.

Jeg er interesseret i at grave i, hvad naturen gør ved mennesker. Hvad er forholdet mellem os og naturen? Hvad er forholdet mellem mennesker og dyr? Er mennesker bare mennesker? Er der parallel universer? Er planter og dyr besjælede? Er alle ting besjælede?

Jeg er dybt interesseret i dét, der er uforklarligt. Dét der ikke i sig selv er bevisførelse for, men som danner mønstre over hele kloden, hvor man italesætter det samme. Det mystiske der kunne være en naturlov, men som vi bare ikke kender endnu.

Det der kontinuerligt inspirerer mig er mine egne oplevelser, fra barnsben til nu, i naturen, i drømme, i drømmesyn og drømmerejser. Mine oplevelser er i form af syner, ting jeg hører eller fysiske, såsom at mærke energi, der strømmer. Jeg tænker meget over, hvorfor det er sådan, at mange ikke selv har disse oplevelser, som bringer mig selv så meget glæde og livslyst, og brænder for at finde ud af, hvordan jeg via kunsten kan give andre et lille indblik i en magisk verden, som de måske har glemt, ligger lige for fødderne af dem.



Artist Bio:

Lisbeth Thygesen blev født i Glostrup og voksede op i Greve i 1973. Hun bor og arbejder på Frederiksberg.

Som barn tilbragte hun de fleste dage i naturen i både Danmark og Sverige. Den skandinaviske natur har haft stor indflydelse på hende og hendes fantasi. Hun har altid været fascineret af fugle, dyr, træer og planter og ikke mindst de imaginære væsner, som hun hun i fantasien forestillede sig gemte sig derude bag træerne og i skyggerne. Disse skabninger har med tiden udviklet sig og tager mere og mere plads som karakterer i hendes landskaber, undertiden ledsaget af nordiske dyr og/eller af mennesker. Hun er som kunstner dybt optaget af naturen og det påvirker hendes kunstneriske udtryk, hendes drømme og hendes livsforståelse i høj grad. Hendes malerier fører dine tanker ind på drømme, folklore, spiritualitet, magi og den nordiske og skandinaviske store natur og vildmark, og selv om scenen er sat Nordeuropas natur, er hendes fortælling fortalt i det underbevidstes sprog og derfor forstået og relateret til på tværs af kultur.

Hendes fokus som kunstner er at gøre folk bevidste om deres største potentiale og muligheder, igennem at huske eller genkende livets skønhed og magi.

Hun har studeret kunsthistorie på Københavns Universitet og har også en bachelorgrad i pædagogik, hvor hendes hovedfokus var æstetiske læreprocesser. Disse studier præsenterer en teoretisk baggrund i hendes kunstnerpraksis, men teknisk set er hun en selvlært kunstner. De fleste af hendes værker er akryl på lærred, hvor hun bruger en lasserings-teknik til at skabe levende farver og dybde, men hun arbejder også med akvarel og tegninger samt skulptur og keramik.

Theodor Kittelsen, Caspar David Friedrich, J.F Willumsen og Frida Kahlo kan nævnes som kunstnere, som har haft indflydelse på hende gennem livet.

Lisbeth har udstillet i flere gallerier, både solo og gruppeudstillinger, samt kunstforeninger og kunstmesser i Danmark, Sverige, Tyskland og Spanien.

Hun havde sin debut på en af ​​de 5 store nationalt anerkendte censurerede udstillinger i Danmark, "Kunstnernes Påskeudstilling" i 2018 (KP18). 3 af hendes værker blev antaget ud af i alt 29 antagne værker.

I 2018 modtog hun også "Publikumsprisen" på Hillerød Censurerede Forårsudstilling.

OPHAVSRET (COPYRIGHT):

Lisbeth Thygesen har ophavsretten til alle malerier, fotos og tekster på denne hjemmeside, samt til billeder, der linker hertil via internettet. Lisbeth Thygesen har frembragt originalværkerne ved egen skabende indsats. Værkerne er derfor beskyttet mod efterligning, reproduktion, kopiering, seriefremstilling osv. af den danske ophavsretslov. Ønsker du at gøre kommercielt brug af billeder eller dele heraf fra sitet, bedes du kontakte Lisbeth Thygesen.

COPYRIGHT:

Lisbeth Thygesen has the copyright to all the paintings, photos and texts on this website, as well as the pictures that link to this page or from this page via the internet. Lisbeth Thygesen has produced these original works by her own creative efforts. The works are therefore protected against imitation, reproduction, copying, serial production, etc. by the Danish copyright law. If you would like to make commercial use of pictures or parts thereof from this site, or other places where you might find pictures of her art, please contact Lisbeth Thygesen.

Følg mig

Follow me

Copyright © Alle rettigheder forbeholdes

Kontakt info

Contact info